Módszereink/terápiáink

Kovácsné Ferencsák Tünde – gyógypedagógus

NILD Tanulási Terápia (I. Blokk)

A terápia célja, hogy elősegítse a résztvevő egyén számára az önálló tanulást. Célzott kezelést nyújt a gyenge és sérült kognitív rendszerek számára. 5 éves kortól kezdődően minden korosztály számára alkalmazható. A technikák és az eszközök lehetőséget nyújtanak a már meglévő probléma kezelésére, javítására.

Lehetőségem volt az I. Blokk elvégzésére, amely a Ritmikus írás, a Morze technika, a Helyesírás és Szövegértés, a Kulcs Könyv és Matek Blokk központi technikákat valamint a Kiegészítő technikákat (Pitagorasz, Mozaik, Gyűszűk, Figyelj rám!, Testkép, Auditív memóriagyakorlatok) tartalmazza. A terápia során a vizuális, auditív és taktilis ingerek megfelelő észlelése és fejlesztése történik. A technikák változatos eszköztára lehetővé teszi, a tanulási zavarokat okozó kognitív diszfunkciók, hibásan működő részképességek hatásos fejlesztését.

Sindelar kognitív terápia

A terápia az óvodás és iskolás gyerekek részképesség gyengeségének fejlesztését biztosítja a tanulási zavarok megelőzése céljából. A fejlesztés a figyelem, észlelés, észlelési területek összekapcsolása, emlékezet, szerialitás (sorrendiség), téri tájékozódás területeire terjed ki. A terápia során fontos a szülő és a pedagógus aktív együttműködése.

GMP terápia

A beszédészlelési elmaradás vagy zavar helyének, típusának és mértékének felderítése, és ezek alapján a terápia meghatározása. 3 éves kortól 12-13 éves korig használható.
A diagnosztika alapján meghatározzuk a terápiát, kijelöljük a feladatokat. Ezeket a gyakorlatokat nem csak a terapeuta, hanem a szülő is végeztetheti a gyerekkel.

Oroszné Terdik Beáta – logopédus

A beszéd egy mozgás, és a nagymozgások fejlesztésén keresztül, fejlődnek a beszéd rendezéséhez szükséges mozdultok is.  Ezért a logopédiai óráimat igyekszem színesíteni, Ayres mozgás terápiából átvett gyakorlatokkal. A mozgások fejlesztése mellett fontos a beszédértés, beszédészlelés fejlesztése is. Gósy Mária féle beszédészlelés és beszédértés tréning feladatait szívesen használom az órákon, és ajánlom otthoni gyakorlásként is. Egyéb részképességek felzárkóztatásához használom Sindelar képzésen elsajátított vizsgálati anyagot, és terápiás fejlesztő programokat.  Szeretem a saját készítésű eszközök mellett a számítógépes feladamegoldást, illetve a cd lejátszó használatával színesíteni óráimat.

Herczku Aliz – gyógypedagógus

Foglalkozásaimon merítek a tanítói módszertani tudásomból, a tanítói pályán szerzett tapasztalataimból. Ez nagy-nagy segítség az olvasási, helyesírási, számolási problémával küzdő tanulók számára. E mellett alkalmazom, és sikeresnek tartom a GMP diagnosztikára épülő, beszédészlelést, beszédértést fejlesztő tréninget, melyet kiegészítek László M. Ágnes beszédértés fejlesztését célzó útmutatásaival. Hasznosítom a NILD tanfolyamokon tanult eljárásokat /fonológiai tudatosság, Morze, „Figyelj rám!”/. Diagnosztikai és fejlesztő munkámban használom a Sindelar I., II. részképesség vizsgáló és fejlesztő eljárást, mely az auditív és vizuális oldalt egyaránt célozza. Ezeken felül saját fejlesztésű, készítésű eszközökkel, játékokkal igyekszem megtalálni a személyre szabott módszereket a tanulási problémák csökkentésére. Hiszem, hogy a játéknak óriási szerepe van a személyiség-, és képességfejlődésben egyaránt.

Molnár Árpád – fejlesztő pedagógus

Nild Ritmikus Írás technikák: A ritmikus írás technika a grafomotoros készséget, a figyelmet, a munkamemóriát és az integrált műveletvégzést fejleszti. A terápia jól használható írás-előkészítéshez és bármilyen korosztályú diszgráfiások grafomotoros fejlesztéséhez.

Nild Fonológiai tudatosság: Auditív nyelvi technikákat, rím felismerését, rím keresésének sikerességét, szótagokból szavak alkotását, szótagolást, szóban másik szó keresését, összetett szavak alkotását, beszédhang analizálását fejleszti a gyerekeknél. A sikeres olvasástanulás egyik legfontosabb tényezője a fonológiai tudatosság.

Nild Alapvető nyelvi technikák Morze, és Figyelj rám! : Auditív figyelmet fejlesztő technikák, fejlesztik a beszédre, hangokra, vagy egy adott jelre való összpontosítást, figyelem tartósságának kialakítását. Fejleszti, hogy képes legyen a gyerek hosszabb ideig auditíven figyelni. Ezzel megalapozhatjuk a felnőttkori koncentráció és összpontosítási készség alapjait is.

Sindelar 1: 5-7 éves óvodás gyermekek számára részképességi szint megállapítását teszi lehetővé, illetve képesség fejlesztő program. Alkalmazása a neurogén tanulási zavarok kialakulásának megelőzésére ad lehetőséget. A gyermekek számára az egyenletlen részképességi szintek kiküszöbölése, és a kognitív funkciók magabiztosabb alkalmazása a cél.

Sindelar 2: Iskoláskorban a tanulási és magatartási zavarok kezelésére alkalmas. A komplex képesség fejlesztő terápia alkalmazása során, folyamatos cél a fejlesztendő gyerekeknél a neurogén tanulási zavar csökkentése, és a kognitív tanulási képességek erősítése.

Tóthné Hollóka Éva- logopédus

1. A GMP-diagnosztika

A diagnosztika fő jellemzői

A gyermekek beszédészlelési és beszédmegértési folyamatai a GMP-diagnosztikával vizsgálhatók. Az eljárás sztenderdizált, így a magyar anyanyelvű gyermekek beszédfeldolgozási folyamata megítélhető, minősíthető, és az eredmények alapján a terápia megtervezhető. 3 és 13 éves kor közötti gyermekek vizsgálatára alkalmas (bizonyos esetekben fiatalabbak és idősebbek részleges tesztelése is elvégezhető a diagnosztikával). A kapott adatok alapján a beszédfeldolgozás tesztelt működései jól jellemezhetők, ezáltal a tipikus fejlődési szint megbízhatóan elkülöníthető az elmaradottól, a zavart folyamattól. Ezt a diagnosztika életkorspecifikus értékei teszik lehetővé.

2. NILD- fonológiai tudatosság teszt

A jól működő fonológiai tudatosságot nevezik a sikeres olvasástanulás előfeltételeként, ennek vizsgálatára, diagnosztizálására szolgál a teszt.

3. NILD alapvető nyelvi technikák "Figyelj rám!" és a "Morze"

Segítségével megfelelő terápiában részesülhetnek a gyerekek, hogy könnyebben tanuljanak meg olvasni, elsajátítani az értő olvasás szintjét.

4. SZÓL-E?

Szűrőeljárás az óvodai logopédiai ellátásban

·         Az eljárás alkalmas az ötödik életévüket betöltött, a következő tanévben iskolába lépő gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrésére.

·         A logopédiai szűrőeljárás változatos feladatokkal tíz területen tárja fel a gyermek teljesítményeit.

·         Részletes, átfogó képet ad a kiejtésről, a nyelvi produkcióról és megértésről, az olvasásra-írásra előkészültségről, megalapozva a további vizsgálatokat és az ezekre épülő logopédiai terápiát.

·         Az egyes feladatokban elért eredményeket 5–6 éves gyermek adatához viszonyítva értékelheti a szűrést végző logopédus, és alkothatja meg a gyermek nyelvi és beszédteljesítményének profilját.

·         A szűrés egyéni, általában 20 perc alatt elvégezhető (eltérések mindkét irányban lehetségesek).

·         A szűrőeljárás alkalmazása logopédusi szakértelmet igényel.